niedziela, 12 października 2014

Ale burak!


W tym tygodniu będąc na zakupach zauważyłam woreczek z warzywami korzennymi, w nim znajdowały się marchewka, pietruszka i coś w rodzaju buraka. Buraki znam od urodzenia i przyznam się szczerze nie należały one do moich ulubionych warzyw. Mama z babcia zawsze męczyły mnie barszczem, dlatego gdy nadszedł czas, kiedy sama zaczęłam gotować omijałam buraki z daleka. Przypatrując się bliżej mojemu zakupowi stwierdziłam, że pietruszka i marchewka są całkiem "normalne", ale ten burak jest jakiś taki podłużny, przyznam szczerze, że to mnie zainteresowało. Postanowiłam zbadać te „dziwo”, powąchałam, obrałam ze skorki normalnym odbierakiem do kartofli (nawet łatwo mi to szło) odkroiłam plasterek i spróbowałam najpierw jeden kawałek, później drugi, w końcu zjadłam cały. Ja i cały burak na surowo, aż trudno uwierzyć, ale to prawda. W konsystencji burak ten przypomina marchew, jest bardzo soczysty, w smaku słodkawy i przede wszystkim nie ma tego specyficznego ziemistego zapachu i smaku, jak taki burak bulwiasty. Na opakowaniu nie znalazłam niestety określenia, jaka to odmiana buraka, wiec poszukałam w internecie. Najprawdopodobniej mam do czynienia z burakiem ćwikłowym Regulski Cylinder, bądź tez Rywal. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej tej roślinie.


Buraki zwyczajne (beta vulgaris)


To bulwiaste rośliny korzenne należące do rodziny roślin szarłatowatych. Rośliny te zawierają mało kalorii (ok.45 kcal w 100 g) i zero cholesterolu ponadto tylko śladowe ilości tłuszczy, są bogate natomiast w witaminy, składniki mineralne oraz rzadkie roślinne przeciwutleniacze. 
Bardzo interesującym biochemicznym komponentem znajdującym się przede wszystkim w korzeniu jest betaina, która chroni przed chorobami serca, udarem mózgu, chorobami naczyń krwionośnych. Surowe buraki zawierają wysoki poziom kwasu foliowego, (który jest podstawą w komórkowej syntezie DNA). Korzenie zawierają Witaminę C, kompleks Witamin B, żelazo, magnez, mangan, potas (regulujący rytm zatokowy serca i metabolizm komórek). Liście buraków zawierają Witaminę C, Karotenoidy, Flawonoidowe przeciwutleniacze i Witaminę A.

wedlug USDA
*ZDS-Zalecane dzienne spożycie

Buraki urozmaicają optycznie i kulinarnie

Buraki są łatwe w uprawie, nie wymagają bogatej gleby do wegetacji a przede wszystkim są znakomite w przechowywaniu. 

Czerwone buraki chronią wątrobę i pęcherzyk żółciowy.

Buraki zawierają duża ilość betainy, która stymuluje funkcje komórek wątroby, wzmacnia pęcherzyk żółciowy i poprawia przepływowość dróg żółciowych. Betaina wspomaga trawienie, szczególnie skutecznie u osób z niedostatecznym wytwarzaniem kwasu solnego w żołądku. To wypływa z jednej strony na bezproblemowe trawienie a z drugiej pomaga organizmowi w przemianie materii i w wydalaniu toksycznych produktów ubocznych.

Buraki chronią serce i naczynia krwionośne.

Ze względu na zawartość Betainy buraki są pomocne w zapobieganiu i w leczeniu zmian miażdżycowych i zakrzepowych, Betaina bowiem posiada zdolność obniżania poziomu homocysteiny (aminokwasu siarkowego, powstającego u człowieka w wyniku spożywania białka).

Buraki podnoszą nasze samopoczucie.

Oczywiście buraki nie działają aż tak mocno jak syntetyczne leki przeciwdepresyjne, ale Betaina znana jest z tego, że poprawia nasze samopoczucie podwyższając poziom hormonu szczęścia Serotoniny.

Buraki regulują ciśnienie krwi

Zgodnie z naukowymi badaniami z 2008, wystarczy pić 2 szklanki soku z czerwonych buraków dziennie, aby utrzymać w równowadze ciśnienie krwi. U badanych osób, które wypiły ok 500 ml soku podczas testu zaobserwowano w ciągu 3 godzin stopniowe, ale wyraźne obniżenie ciśnienia krwi, ponadto obniżenie to utrzymywało się przez kolejne 21 godzin (po spożyciu).

Buraki chronią przed Nowotworem

Zaobserwowano, że liście buraka wykazują właściwości antyrakowe (szczególnie dotyczy to raka jelita grubego i leukemii.)

Liście buraka

Liście buraka czerwonego zawierają 7-razy więcej wapnia, 3-razy więcej magnezu, 6-razy więcej witaminy C, 200-razy więcej witaminy A, i 2000-razy więcej witaminy K niż korzeń.

Buraki poprawiają świeżość oddechu i przyspieszają leczenie ran

Liście buraka niwelują zapach po spożyciu czosnku. Natomiast Hipokrates zalecał okładać ciężko gojące się rany właśnie liśćmi buraka.

Buraki w oczyszczaniu organizmu

Buraki znakomicie pomagają przy każdym rodzaju oczyszczania organizmu. Na przykład oczyszczanie jelita grubego można przyspieszyć, jeśli pije się codziennie sok z korzeni i liści buraka. Ponadto taki sok ma właściwości wzmacniające.

Buraki przeciw dolegliwościom skórnym

Podczas systematycznego spożywania buraków zauważono pozytywne działanie w walce z problemami skórnymi, w szczególności z czyrakami, ropieniami i trądzikiem.

Buraki a ciąża

Ze względu na duża zawartość kwasu foliowego (który bierze udział w budowie tkanek), jak również innych witalnych substancji zaleca cię kobietom w ciąży systematyczne spożywanie tego warzywa.

Buraki czerwone najlepiej spożywać na surowo

Chroniąc wrażliwe na temperaturę i światło składniki witalne znajdujące się w burakach zaleca się spożywanie ich na surowo, również w postaci soków.

Smacznego!